Labās un kreisās smadzeņu puslodes darbība
Pēc “Zintnieka” decembra numurā publicētā raksta “ Mīlestības skola” pie manis griezušies daudzi skolotāji ar dažādiem jautājumiem. Viens no tiem ir lūgums sīkāk paskaidrot labās un kreisās smadzeņu puslodes darbības principus un nozīmi
Visumā vienmēr ir pastāvējis pretstatījums, piemēram: gaisma un tumsa, vīrišķā un sievišķā enerģija, pluss un mīnuss, apziņa un zemapziņa, patiesība un maldi, teorija un prakse. Nevar dabūt veselumu atmetot kādu no pretstatītajiem stāvokļiem. Zemeslode nevarētu pastāvēt tikai ar Dienvidpolu, ja mēs sadomātu atmest Ziemeļpolu.
Tādējādi teorētiskās filozofijas - budisms, kristietība u.c. vien, vai prakse - joga, tantra, cigun vien bez teorijas nedos augstāku apziņas stāvokli.
Lai varētu sasniegt augstāku apziņas stāvokli, cilvēkam jāsalīdzinās ar Universu, jāatrod veids kā caur viņu kosmoss var realizēties fiziskajā plānā. Praksē tas nozīmē atbrīvot ceļu dažādos kanālos, pa kuriem ķermenī var brīvi plūst dažādu krāsu gaisma, skaņa, dažādu vibrāciju enerģija. Pastāv cieša saite starp ķermeni, šo kanālu enerģiju un apziņu. Nedrīkst ignorēt nevienu no šiem faktoriem. Kāda jēga būtu elektrības vadiem, ja pa tiem neplūstu elektriskā strāva. Vai degtu elektriskā spuldzīte, ja vadi nebūtu pievienoti strāvas avotam?
Šajā piemērā strāvas avots pārstāv Universu, vadi enerģētiskos kanālus un meridiānus, bet spuldzīte cilvēka apziņu. Vai spuldzīte nepārdegs, ja pēkšņi 220 V vietā būs augstspriegums? Vai spuldzīte dos gaismu, ja mēs tikai deklarēsim, cik brīnišķīga ir elektrība, bet vadu vietā ieliksim veļas auklu vai vispār neko?
Jebkuras garīgās prakses mērķis ir vīrišķās un sievišķās enerģijas harmonizēšana un gara enerģijas modināšana, jo tikai tas ved apziņu uz svētlaimi. Kad pretstatītie spēki nonāk līdzsvarā, mostas 3. spēcīgākais – Gara spēks. Tikai tad sākas dvēseles negatīvās pieredzes transformēšana un iespējama garīgā izaugsme un dziedināšana.
ASV Kolorādo Medicīnas centra profesors Arturs Deikmans atzīst, ka cilvēka ķermenis darbojas bioloģiskajā un psiholoģiskajā režīmā, vai darbības un uztveres režīmā. Tas atbilst vīrišķās un sievišķās enerģijas aspektiem.
Darbības – modrības režīmā EEG fiksē galvas smadzenēs ß viļņus. Tajā brīdī lieliski funkcionē loģiskā uztvere, forma un jēga dominē pār krāsu un struktūru. Modrības režīmā apziņa orientēta uz panākumiem, aizsardzību, baudām un vēlmi mukt no ciešanām. Šajā ritmā aktivizējas kreisā smadzeņu puslode, kas atbild par laimes sajūtu un pozitīvu darbību.
Uztveres – pasivitātes režīmā darbojas labā puslode. EEG fiksē £ viļņus. Ķermenī ir atslābums, samazinās uzmanība, iestājas transs. Sāk darboties intuīcija, rodas jaunas idejas, darbojas radošā iztēle. Šajā ritmā aktivizējas labā smadzeņu puslode, kas atbild par jūtām, emocijām, līdzjūtību. Bez labās puslodes aktivitātes nebūtu iespējami ģeniāli atklājumi. Svarīgi, lai abas puslodes darbotos harmonijā. Tikai tad, kad satiekas divi pretēji lādēti spēki, kad loģika un intuīcija ir līdzsvarā, rodas uzliesmojums- 3. spēks – Ideja.
Kad abu pusložu darbība ir līdzsvarā, cilvēks var vadīt šo procesu un būt, piemēram, 2 pretstatītos stāvokļos:
1. Darbība mierā – guļ uz dīvāna relaksētā stāvoklī un strādā ar radošo iztēli. Tā rodas jaunas idejas, skaņdarbi, mākslasdarbi.
2. Miers darbībā – veic kādu darbu atslābinātā stāvoklī bez spriedzes. Piemēram vada mašīnu un intuīcija palīdz pieņem pareizo lēmumu krīzes situācijā. Vai iestādes vadītājs prot strādāt ar kolektīvu relaksēti bez nevajadzīga stresa.
Pārsvarā cilvēks dzīvo aktīvu dzīvesveidu t.i. ß ritmā. Mums trūkst pasivitātes, spējas relaksēties. Tas ir nelaimju sākums, jo izjauktais līdzsvars agrāk vai vēlāk grauj ne vien smalkā ķermeņa struktūru, bet arī fizisko ķermeni. Un kas ir sevišķi būtiski – nogriež ceļu Gara spēkam, iekšējai miera un laimes sajūtai. Kreisā smadzeņu puslode orientēta uz materiālo, labā uz garīgo darbību, ja nav līdzsvara, cilvēks paliek tukšs, nejūtīgs, nežēlīgs.
Neirofizioloģija pierādījusi, ka smadzeņu labā puslode kontrolē kreiso ķermeņa pusi, bet kreisā puslode labo. Bez tam abas kontrolē un papildina viena otru. Tādējādi intelektu papildina intuīcija, bet apziņu darbība, vai teorija papildina praksi un otrādi.
Pievienoju tabulu, kas parāda, par ko atbild katra smadzeņu puslode.
Ja mācību process būtu organizēts tā, lai harmoniski nodarbinātu abas smadzeņu puslodes, mācīšanās kļūtu par patīkamu procesu, kur aktivitāte nomainītu relaksētu stāvokli, nebūtu pārslodzes, spriedzes, agresivitātes.
Labā smadzeņu puslode pārstāv inerci, pagātni, zemapziņu, emocionalitāti.
Ja ir vāja emocionalitāte, cilvēks ātri uzbudinās, viņam tieksme uz ekstrēmismu, epilepsiju, mēnessērdzību.
Labās smadzeņu puslodes pozitīvie aspekti ir pozitīvas emocijas, prieks, labvēlība, apmierinātība.
Labās smadzeņu puslodes negatīvie aspekti ir šaubas, aizspriedumi, letarģija, vainas apziņa, fanātisms, žēlums pret sevi, bailes, sapņošana, atkarības no kaut kā, pornogrāfija, seksuālā izlaidība, melnā maģija.
Kreisā smadzeņu puslodes aspekti ir darbība, aktivitāte, nākotne, vēlmes, virsapziņa.
Ja tā ir pārāk aktīva, cilvēks ir egoistisks, patmīlīgs, agresīvs, paralizē emocionālo pusi un vairs nespēj pielietot viņam piemītošo gudrību.
Kreisās smadzeņu puslodes pozitīvie aspekti ir fiziskā un prāta aktivitāte, radošais potenciāls un pozitīva pašcieņa.
Kreisās smadzeņu puslodes negatīvie aspekti ir egoisms, ātra daba, vēlme dominēt, izmantot citus, godkārība, nekaunība, fanātisms, askētisms.
Ja ir disharmonija starp abām pusēm, jāharmonizē vīrišķā (Debesu) un sievišķā (Zemes) enerģija, jāmeditē uz centrālo kanālu, jātransformē negatīvie aspekti.
Mēs daudz runājam par mūsdienu sabiedrības problēmām, par jaunatni, kas nonāk narkotiku, spēļu automātu u,c. atkarībās. Vai kāds profesionāli ir izskaidrojis šo noviržu iemeslus. Viegli ir kādu vainot, viegli izplūst pārmetumos, grūtāk atrast notikumu patiesos cēloņus. Vai tos vispār var atrast cilvēks, kas pats nav mierā un harmonijā.
Vai skolā ir metodes, kas vispirms ieved skolēnu harmonijā un tikai tad piedāvā apgūt jauno vielu atbilstoši tam, kādā ritmā to vieglāk mācīties. Varbūt ir pienācis laiks pašiem skolotājiem apgūt metodes, kas palīdz harmonizēt sevi un auditoriju? Būtībā šeit teiktais nav risinājums, tikai ieskats lauciņā, kurā līdz šim skola baidījusies ieiet. Pagaidām nevaru interesentiem piedāvāt neko citu kā vienīgi pievienoties tiem, kuri apmeklē “Sevis apzināšanās mācības” nodarbības.